Sunday 25 September 2011

Re: [Pak Youth] TATTOO IN ISLAM AND OTHER HIV, HEPATITIS C DISEASES - ENGLISH & URDU

 

JAZZAK  ALLAH ….


Very nice SHEARING.... 



2011/9/26 <bc110200682@vu.edu.pk>
















Islamic Rulings on Tattos and Tattoo Dangers, HIV, Hepatitis C & Infectious Disease | Tattoo Health Risks, Skin Allergies & Body Art | Life's Little Mysteries

Are Tattoos Haram in Islam ? if not , which symbols are haram ? I know hurting the body on purpose is Haram , but if tattoo doesnt hurt the body , is it still Haram , can u please clear all that for me.

Praise be to Allaah.

Tattooing, in which the skin is pierced with a needle and a blue or other coloured dye is injected, is haraam in all forms, whether it causes pain or not, because it involves changing the creation of Allaah, and because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) cursed the one who does tattoos and the one for whom that is done. In al-Saheehayn it is narrated that 'Abd-Allaah ibn Mas'ood (may Allaah be pleased with him) said: "May Allaah curse the women who do tattoos and those for whom tattoos are done, those who pluck their eyebrows and those who file their teeth for the purpose of beautification and alter the creation of Allaah." (al-Bukhaari, al-Libaas, 5587; Muslim, al-Libaas, 5538).

With regard to all these matters, the ahaadeeth testify that the one who does them is cursed and that they are major sins. There is some difference of scholarly opinion as to the reason why they are forbidden. It was said that it is because they are a form of deception, and it was said that it is because it is a way of changing the creation of Allaah, as Ibn Mas'ood said – which is more correct and also includes the first meaning. And it was suggested that what is forbidden is only that which is permanent, because that is changing the creation of Allaah; as for that which is not permanent, such as kohl which used for adornment by women, that is permitted by the scholars. (Tafseer al-Qurtubi, 5/393).

So if what is referred to in the question is that which is not permanent, then it is not a tattoo as such and does not change the creation of Allaah.

كيا اسلام ميں جلد گودنا حرام ہے ؟

كيا اسلام ميں جلد گودنا حرام ہے، اور كونسى شكل اور نقش گودنا حرام ہے ؟
مجھے علم ہے كہ جسم كو جان بوجھ كر اذيت دينا اسلام ميں حرام ہے، ليكن اگر گودنے سے اذيت نہ ہوتى ہو كيا پھر بھى حرام ہو گا ؟

الحمد للہ:

الوشم: يعنى گدوانا يہ ہے كہ: جلد ميں سوئى وغيرہ كے ساتھ سوراخ كر كے سرمہ بھرا جائے، اور يہ حرام ہے، چاہے كسى بھى شكل ميں ہو، اور چاہے اذيت و تكليف كا سبب ہو يا اذيت كا باعث نہ بنے؛ كيونكہ يہ اللہ كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى ہے، اور اس ليے بھى كہ نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم نے جلد گودنے والى، اور جلد كو گدوانے والى پر لعنت كى ہے.

چنانچہ امام بخارى اور مسلم رحمہما اللہ نے عبد اللہ بن مسعود رضى اللہ تعالى عنہما سے روايت كيا ہے كہ:

" خوبصورتى كے ليے گودنے اور گدوانے، اور ابرو كے بال اكھيڑنے اور دانتوں كو رگڑنے اللہ كى پيدا كردہ صورت كو تبديل كرنے واليوں پر اللہ تعالى كى لعنت ہے "

صحيح بخارى اللباس ( 5587 ) صحيح مسلم اللباس حديث نمبر ( 5538 ).

قرطبى رحمہ اللہ كہتے ہيں:

احاديث شاہد ہيں كہ ان سب امور كے مرتكب پر لعنت كى گئى ہے، اور يہ كبيرہ گناہ ميں شامل ہوتے ہيں، اور جس معنى كى بنا پر اس سے منع كيا گيا ہے، اس ميں اختلاف پايا جاتا ہے، ايك قول يہ ہے كہ: يہ باب التدليس ميں سے ہے، اور ايك قول يہ ہے كہ: يہ اللہ تعالى كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى كے باب ميں سے ہے، جيسا كہ عبد اللہ بن مسعود رضى اللہ تعالى عنہ كا قول ہے، اور صحيح بھى يہى ہے.

اور يہ پہلا معنى اپنے ضمن ميں ليے ہوئے ہے، پھر يہ بھى كہا گيا ہے كہ: اس سے منع كيا گيا ہے، جو باقى رہے، كيونكہ يہ اللہ تعالى كى پيدا كردہ صورت ميں تغير ہے، ليكن اگر وہ باقى نہ رہے، مثلا سرمہ اور عورتوں كا سرمہ لگا كر زينت اختيار كرنا، علماء كرام نے اس كى اجازت دى ہے.

ديكھيں: تفسير القرطبى ( 5 / 393 ).

اس ليے اگر تو سوال ميں بيان كردہ كا مقصد جسم پر ہميشہ باقى رہنے والا نہيں، تو يہ وشم اور گودنا نہيں، اور نہ ہى اس ميں اللہ كى پيدا كرنا صورت ميں تبديلى ہے.


Temporary and permanent tattoos – types and rulings

Having a permanent tattoo is islamically haram because it harms the body. Instead of it we can use henna but its problem is that it is not accurately drawn mostly, and it also stays for long time. Now there is a new type of tattoo known as "sticking tattoo" used instead of the permanent tattoo and henna. It is to be used for one night and it can be easily and immediately removed leaving no signs behind. What is the ruling on this new type of tattoo?.

Praise be to Allaah.

Firstly:

There is a difference between permanent adornment which changes the colour or shape of part of the body, and temporary adornment. The former is haraam and is changing the creation of Allaah, and the latter is permissible.

Tattooing means changing the colour of the skin, by interesting a needle in the skin until blood flows, then injecting kohl or something else into that place so that the skin takes on a colour other than that which Allaah created.

Dyeing with henna and the like does not come under this heading. It does not change the colour of the skin, rather it is drawing and decoration and colours that disappear after a while.

Allaah has permitted women to adorn themselves in this manner on condition that the drawings do not represent animate beings such as humans or animals, and that she does not show this adornment before non-mahram men.

There are three types of permanent tattoos in general, all of which come under the same ruling, which is that it is haraam. These types are:

1 – The ancient traditional manner, which is what we mentioned above, where a needle is inserted into the skin and blood is made to flow, then the place is filled with kohl or some other dye.

Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said:

Waashimah refers to the one who does tattoos (washm), which means inserting a needle or the like in the back of the hand, wrist or lip, or elsewhere on the woman's body until the blood flows, then that place is filled with kohl and it turns blue. That may be done with circles and decorations, and it may be a lot or a little. The woman who does this is called waashimah and the one to whom it is done is called mawshoomah, and if she asks for that to be done she is called mustawshimah. This is haraam for the one who does it and the one to whom it is done by her choice and at her request. End quote.

Sharh al-Nawawi 'ala Muslim (14/106).

For the evidence and the comments of the scholars on this issue please see the answer to question no. 2119.

2 – Using chemicals or doing a surgical procedure to change the colour of the entire skin or part of it.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked:

Some people – especially women – use some chemical substances and natural herbs to change the colour of the skin, so that after using these chemicals and natural herbs for a while, dark skin becomes white and so on. Are there any shar'i reservations concerning this? Please note that some husbands order their wives to use these chemicals or herbs on the basis that the wife has to adorn herself for her husband.

He replied:

If this change is permanent then it is haraam and is a major sin, because it is a worse change in the creation of Allaah than tattooing. It is proven that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) cursed the women who does hair extensions and the woman who has that done, and the woman who does tattoos and the woman who has them done. In al-Saheehayn it is narrated that 'Abd-Allaah ibn Mas'ood (may Allaah be pleased with him) said: May Allaah curse the women who do tattoos and the women who have them done, and the women who pluck eyebrows and the women who have that done, and the women who file their teeth for the purpose of beautification, those who change the creation of Allaah. And he said: Why should I not curse those whom the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) cursed?

The one who does hair extensions means the one who has short hair, and she adds something to it, whether it is hair or something that resembles hair.

The one who asks for hair extensions to be done is the one who asks for that to be added to her hair.

The woman who does tattoos is the one who puts the tattoo on the skin by inserting a needle and the like, then fills that place with kohl or something similar which changes the colour of the skin.

The woman who asks for tattoos to be done is the one who asks someone to do a tattoo for her.

The woman who plucks eyebrows means the one who plucks hair from the face, from the eyebrows or elsewhere, for herself or for someone else.

The woman who asks for that to be done is the one who asks for her eyebrows to be plucked.

The woman who files her teeth is the one who asks someone to file her teeth so as to widen the gaps between them. All of these things are changing the creation of Allaah.

What is mentioned in the question is worse in terms of changing the creation of Allaah than that which is mentioned in the hadeeth. End quote.

Majmoo' Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen (17/ answer to question no. 4).

See the answer to question no. 2895 for more information on this topic.

3 – Temporary tattoos which may last for up to a year.

Shaykh 'Abd-Allaah ibn Jibreen (may Allaah preserve him) was asked:

Recently there has appeared a new way of using kohl and outlining the lips by using a temporary tattoo which lasts for six months or a year, instead of using regular kohl and lip outliner pencils. What is the ruling on that?

He replied:

That is not permissible because it comes under the heading of tattooing, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) cursed the women who does tattoos and the woman who asks for that to be done. This outlining of the lips and eyes remains for a year or half a year, then it is done again when it fades and remains for a similar length of time, so it is similar to the tattooing that is haraam.

The basic principle is that kohl is a remedy for the eyes, and its colour is black or grey; it is applied to the lashes and eyelids when there is a disorder in the eye, or in order to protect the eye from disease, and it may be a beauty and adornment for women, as a permissible kind of adornment. As for outlining the lips with a temporary tattoo, I think that it is not permissible, and women should keep away from doubtful matters.

And Allaah knows best. May Allaah send blessings and peace upon Muhammad and his family and companions. End quote from a fatwa on which is his signature.

Secondly:

What we think with regard to temporary tattoos is that they come under the same ruling as dyeing with henna, if they are done in the manner mentioned in the question and not in the way that is forbidden. This permissibility is subject to several conditions:

1- That the drawing should be temporary and will disappear, and not permanent

2- She should not put any drawings of animate beings

3- She should not appear with that adornment before non-mahram men

4- Those colours and dyes should not be harmful to the skin

5- There should be no resemblance to immoral or kaafir women

6- She should not put any drawings of symbols that venerate deviant religions, corrupt beliefs or misguided ways

7- If it is done by someone else, it should be another woman and it should not be put on any place that is 'awrah.

If these conditions are met, we do not see any reason why she should not adorn herself with it.

Al-San'aani (may Allaah have mercy on him) said:

Some ahaadeeth give the reason for tattooing being haraam as being because it is changing the creation of Allaah, but it is not said that dyeing with henna and the like comes under this heading, and even if it does come under this heading, it is exempted according to scholarly consensus and because it happened at the time of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).

Subul al-Salaam (1/150).

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) was asked:

It has become common among people – especially women – to use some chemicals and natural herbs that change the colour of the skin … we have quoted the question above.

He replied:

What is mentioned in the question is worse in terms of changing the creation of Allaah that that which is mentioned in the hadeeth.

But if the change is not permanent, such as henna and the like, there is nothing wrong with it, because it will disappear, so it is like kohl, blusher and lipstick. What must be avoided is that which changes the creation of Allaah and this warning should be spread among the ummah so that the evil will not spread and become difficult to change. End quote.

Majmoo' Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen (17/answer to question no. 4).

We have quoted the Shaykh as saying in his fatwa that it is permissible so long as the drawings do not include images of animate beings. See the answer to question no. 8904.

Some doctors have warned about the medical harm that is caused by these temporary tattoos.

It says in the Saudi newspaper al-Yawm:

Temporary tattoos are increasingly popular among girls of various ages, especially on Eids and during school holidays.

Dr Usaamah Baghdadi, a specialist in skin diseases, has warned against getting carried away with these stickers which lead to disfigurement of the body and lead to many skin diseases in accordance with the amount of glue that is used, which may pass through the skin and enter the bloodstream, and the chemicals used for colouring also have a negative effect on overall health. End quote.

Issue no. 11,159, thirty-ninth year, Saturday 11/11/1424 AH -- 3/1/2004 CE.

If it is proven that this method is harmful and that it leads to skin diseases or other kinds of sickness, then it is forbidden according to sharee'ah, because the Muslim may not do anything that will harm himself or others. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "There should be neither harming nor reciprocating harm." Narrated by Ibn Majaah (784); classed as saheeh by al-Albaani in Irwa' al-Ghaleel.

And Allaah knows best.

وقتى اور مستقل گدوانا، اس كى قسميں اور حكم

اسلام ميں وشم يعنى جسم ميں گدوانا حرام ہے، اور اس كے عوض ميں اسلام نے مہندى لگانا قرار ديا، ليكن مہندى كے عيب ميں يہ بھى ہے كہ باريك بينى سے خاكہ نہيں بنتا، اور بہت مدت تك اس كا رنگ باقى رہتا ہے، تو وشم يعنى جسم گدوانے اور مہندى كے عوض ميں وشم كا ايسا طريقہ نكل آيا ہے جو غرض ختم ہونے كے بعد اتار ديا جاتا ہے، يعنى وہ جسم پر چپك جاتا ہے، تواس طرح كے گدوانے كا حكم كيا ہے، يعنى وہ جسم پر چپكايا جاتا ہے، اور اسے اتارنا بھى ممكن ہے، اتارنے سے جسم ميں كوئى اثر تك باقى نہيں رہتا ؟


الحمد للہ:

اول:

ہميشہ رہنے والى زينت جس سے جسم كے عضو كى شكل اور رنگ بھى تبديل ہو جاتا ہے، اور وقتى زينت ميں بہت فرق پايا جاتا ہے، پہلى قسم يعنى ہميشہ رہنے والى حرام ہے، اور يہ تغير خلق اللہ يعنى اللہ كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى ہے، اور دوسرى يعنى وقتى مباح ہے، اور يہ مباح زينت و خوبصورتى ميں شامل ہوتى ہے.

الوشم: يعنى جسم گدوانا جسم كى جلد كا رنگ تبديل كرنا ہے اور اس كے ليے جسم ميں سوئى چبھوئى جاتى ہے جس سے خون بہہ نكلتا ہے، پھر اس جگہ ميں سرمہ وغيرہ بھرا جاتا ہے تا كہ اس جلد كا رنگ اللہ تعالى كى پيدا كردہ جلد كے رنگ كے علاوہ بدل جائے.

اور مہندى وغيرہ كےساتھ جلد كو رنگنا، اس وشم ميں شامل نہيں ہوتا، كيونكہ يہ جلد كى رنگت كو تبديل نہيں كرتا، بلكہ جلد پر مختلف قسم كے پھول بوٹے اور نقش بنائے جاتے ہيں، اور كچھ مدت كے بعد يہ رنگ اتر جاتا ہے.

اللہ سبحانہ و تعالى نے عورت كے ليے مہندى كے ساتھ زينت و خوبصورتى حاصل كرنا مباح كي ہے، ليكن شرط يہ ہے كہ وہ اس زينت كى اشكال و نقوش ذى روح چيز مثلا انسان يا حيوان كى شكل ميں نہ بنائے، اور نہ ہى وہ اس زينت كو غير محرم اور اجنبى مرد كے سامنے ظاہر كرے.

مستقل وشم يعنى گدوانے كى تين صورتيں ہيں، اور ان سب كا ايك ہى حكم يعنى حرام ہيں، وہ صورتيں درج ذيل ہيں:

پہلى صورت:

پرانا تقليدى طريقہ:

وہ طريقہ ہم اوپر بيان كر چكے ہيں كہ جلد ميں سوئى چبھو كر خون بہانا اور پھر اس جگہ سرمہ يا رنگدار مادہ بھر دينا.

امام نووى رحمہ اللہ كہتے ہيں:

الواشمۃ: يہ وشم كا اسم مؤنث اسم فاعل ہے، يعنى وشم كرنے والى عورت، يہ وہ عورت ہے جو اپنے ہاتھ يا كلائى، يا ہونٹ وغيرہ يا اپنے جسم كے كسى بھى حصہ ميں سوئى وغيرہ داخل كرے حتى كہ خون نكل آئے، اور پھر اس جگہ ميں سرمہ يا چونا وغيرہ بھر دے جس سے وہ سبز رنگ كا ہو جائے، ايسا فعل كرنے والى كو واشمہ كہتے ہيں، اور جس كے ساتھ يہ فعل كيا گيا ہو اسے موشومہ كہتے ہيں، اور اگر كوئى عورت ايسا كرنے كا مطالبہ كرے تو اسے مستوشمہ كہا جاتا ہے.

اور يہ كرنے والى اور كروانےوالى اور اپنےاختيار كے ساتھ اسے طلب كرنے والى سب پر حرام ہے " انتہى.

ديكھيں: شرح مسلم للنووى ( 14 / 106 ).

اس مسئلہ كے متعلق دلائل اور اہل علم كى كلام آپ سوال نمبر ( 21119 ) كے جواب ميں ديكھ سكتے ہيں.

دوسرى صورت:

كيمائى مادہ استعمال كرنا، يا پھر سارى يا كچھ جلد كا رنگ تبديل كرانے كے ليے آپريشن كروانا.

شيخ محمد بن صالح العثيمين رحمہ اللہ سے درج ذيل سوال كيا گيا:

لوگوں ميں ـ اور خاص كر عورتوں ميں ـ بعض كيمائى مواد اور طبعى جڑى بوٹيوں كا استعمال عام ہو چكا ہے جس سے جلد كا رنگ تبديل ہو جاتا ہے، اس طرح كہ يہ كيمائى مادہ اور طبعى جڑى بوٹياں استعمال كرنے كے بعد سياہ رنگ سفيد رنگت ميں بدل جاتى ہے، تو كيا يہ شرعا ممنوع ہے ؟

يہ علم ميں رہے كہ كچھ خاوند اپنى بيويوں كو يہ كيمائى مواد اور طبعى جڑى بوٹياں استعمال كرنے كا كہتے ہيں اور دليل يہ ديتے ہيں كہ عورت پر اپنے خاوند كے ليے زينت و خوبصورتى اختيار كرنا واجب ہے ؟

شيخ رحمہ اللہ كا جواب تھا:

" اگر تو يہ تبديلى مستقل طور پر ہوتى ہے، تو يہ حرام اور كبيرہ گناہ ہے؛ كيونكہ يہ تو وشم يعنى جسم گدوانے سے بھى زيادہ شديد تغير خلق اللہ ہے، اور نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم سے ثابت ہے كہ آپ نے بال ملانے، اور جسم گدوانے، اور جسم گودنے والى عورت پر لعنت فرمائى ہے.

صحيح بخارى اور صحيح مسلم ميں عبد اللہ بن مسعود رضى اللہ تعالى عنہما سے مروى ہے كہ انہوں نے فرمايا:

" اللہ تعالى جسم گودنے اور جسم گدوانے والى، اور ابرو كے بال نوچنے اور ابرو كے بال نوچنے كا مطالبہ كرنے والى، اور حسن و خوبصورتى كے ليے دانت رگڑنے والى اللہ كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى كرنے والى عورت پر لعنت فرمائے "

اور كہا: " مجھے كيا ہے كہ ميں اس پر لعنت نہ كروں جس پر نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم نے لعنت فرمائى ہے "

الواصلۃ: وہ عورت جس كے بال چھوٹے ہوں تو وہ ان كے ساتھ بال وغيرہ ملائے.

المستوصلۃ: وہ عورت جو اپنے بالوں كے ساتھ بال وغيرہ ملانے كا مطالبہ كرے اور كہے.

الواشمۃ: وہ عورت جو اپنى جلد گودے، اس طرح كہ اپنى جلد ميں سوئى وغيرہ داخل كر كے اس جگہ سرمہ يا كوئى اور چيز بھرے جس سے جلد كا رنگ تبديل ہو جائے.

المستوشمۃ: وہ عورت جو اپنى جلد گدوائے اور اس كو بلائے جو جسم گودتى ہے.

النامصۃ: وہ عورت جو اپنے چہرے كے بال نوچے، مثلا ابرو وغيرہ خود نوچے يا كسى دوسرے كے.

المتنمصۃ: وہ عورت جو ايسى عورت كو بلائے جو اس كے بال نوچے.

المتفلجۃ: جو اپنے دانتوں كو رگڑے، يعنى ريتى كے ساتھ رگڑے حتى كہ ان كے درميان خلا پيدا ہو جائے؛ كيونكہ يہ سب كچھ اللہ تعالى كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى ہے.

اور سوال ميں جو كچھ ذكر كيا گيا ہے وہ تو حديث ميں آنے والى سے بھى شديد ترين تغير خلق اللہ ميں داخل ہوتا ہے " انتہى.

ديكھيں مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين ( 17 ) جواب سوال نمبر ( 4 ).

اس مسئلہ كے متعلق مزيد تفصيل ديكھنے كے ليے آپ سوال نمبر ( 2895 ) كے جواب كا مطالعہ كريں.

تيسرى صورت:

وشم مؤقت يعنى وقتى جسم گدوانا جو كہ تقريبا ايك برس تك باقى رہتا ہے.

شيخ عبد اللہ بن جبرين حفظہ اللہ سے درج ذيل سوال كيا گيا:

آج كے دور جديد ميں سرمہ اور ہونٹ كى تحديد كا وشم كے طريقہ پر ايك نيا طريقہ ايجاد ہوا ہے جو تقريبا كئى ماہ يا ايك برس تك باقى رہتا ہے؛ اور يہ عام سرمہ اور ہونٹ تحديد كرنے والى قلم كے بدلے ميں ہے، اس كا حكم كيا ہے ؟

شيخ كا جواب تھا:

يہ جائز نہيں؛ كيونكہ يہ وشم كے مسمى ميں داخل ہے، اور نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم نے جسم گودنے، اور جسم گدوانے كا مطالبہ كرنے والى پر لعنت فرمائى ہے.

كيونكہ يہ آنكھوں اور ہونٹوں كى تحديد تقريبا ايك برس يا نصف برس تك رہتى ہے، اور پھر جب پھيكى پڑ جائے تو دوبارہ كر ليا جاتا ہے، اور اسى طرح باقى رہتا ہے تو يہ وشم يعنى جسم گودنے كے مشابہ ہوا جو كہ حرام ہے.

اور اصل ميں سرمہ آنكھوں كا علاج ہے، جس كا رنگ سياہ يا مٹيالا ہوتا ہے، جو آنكھوں كى مرض سے حفاظت كرنے يا آنكھيں آ جانے كے وقت لگايا جاتا ہے، اور بعض اوقات عورتوں كے ليے يہ خوبصورتى اور زينت كا بھى باعث ہے، مثلا مباح زينت.

ليكن وقتى وشم كے طريقہ پر ہونٹوں كى تحديد كرنا ميرى رائے ميں جائز نہيں، اس ليے عورت كو مشتبہات سے دور رہنا چاہيے.

واللہ تعالى اعلم.

اللہ تعالى محمد صلى اللہ عليہ وسلم اور ان كے صحابہ كرام پر اپنى رحمتيں نازل فرمائے. انتہى.

ماخوذ از: فتوى شيخ ابن جبرين جس پر ان كى مہر بھى ثبت ہے.

دوم:

وقتى وشم ـ جس پر ٹاٹو كا اطلاق كيا جاتا ہے ـ ليكن اس ميں افضل يہى ہے كہ اسے وشم كا نام ديا جائے، اس ميں ہمارى رائے يہ ہے كہ اسے مہندى سے رنگنے كا حكم ديا جائے؛ اگر تو يہ سوال ميں وارد صورت كى طرح ہو، اور يہ حرام طريقہ نہيں، تو يہ مباح ہو گا، ليكن اس كے ليے كچھ شروط ہيں:

1 - كہ يہ شكل مؤقت ہو اور ختم ہو جائے، نہ كہ ہميشہ اور قائم رہے.

2 - كسى ذى روح كى اشكال نہ بنائى جائيں.

3 - يہ زينت كسى اجنبى اور غير محرم مرد كے سامنے ظاہرنہ كى جائے.

4 - ان رنگوں اور خضاب ميں عورت كى جلد كو ضرر اور نقصان نہ ہو.

5 - اس ميں كافرہ اور فاجرہ عورتوں سےمشابہت نہ ہو.

6 - يہ نقش محرف شدہ اديان كے شعار كى اشكال نہ ركھتے ہوں يا كسى فاسد عقيدہ اور گمراہ منہج سے تعلق نہ ركھيں.

7 - اور اگر يہ عمل كوئى دوسرا كرے تو وہ عورت ہو، اور نہ ہى ستر والى جگہ ميں ہو.

جب يہ شروط پورى ہوں تو ہم اس سے زينت اختيار كرنے ميں كوئى حرج نہيں سمجھتے.

الصنعانى رحمہ اللہ كہتے ہيں:

" بعض احاديث ميں وشم كى علت تغير خلق اللہ بيان كى گئى ہے، اور يہ نہيں كہا جا سكتا كہ مہندى وغيرہ كے ساتھ خضاب لگانا اس علت كو شامل ہے، اور اگر اسے شامل ہو تو يہ اجماع كے ساتھ مخصوص ہے، اور يہ كہ نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم كے دور ميں بھى يہ لگائى جاتى رہى ہے "

ديكھيں: سبل السلام ( 1 / 150 ).

شيخ محمد بن صالح العثيمين رحمہ اللہ سے دريافت كيا گيا:

لوگوں ميں ـ اور خاص كر عورتوں ميں ـ بعض كيمائى مواد اور طبعى جڑى بوٹيوں كا استعمال عام ہو چكا ہے جس سے جلد كا رنگ تبديل ہو جاتا ہے، اس طرح كہ يہ كيمائى مادہ اور طبعى جڑى بوٹياں استعمال كرنے كے بعد سياہ رنگ سفيد رنگت ميں بدل جاتى ہے، تو كيا يہ شرعا ممنوع ہے ...... ؟

يہ سوال ابھى اوپر بيان بھى كيا گيا ہے.

شيخ رحمہ اللہ كا جواب تھا:

" .... اور سوال ميں جو كچھ بيان كيا گيا ہے وہ حديث ميں بيان كردہ تغير خلق اللہ ميں سب سے زيادہ شديد ہے.

اور اگر يہ تغير ثابت اور مستقل نہ ہو، مثلا مہندى وغيرہ لگانا تو اس ميں كوئى حرج نہيں؛ كيونكہ يہ اتر جاتى ہے، اور يہ سرمہ اور رخسار سرخ كرنے والے مادہ، اور ہونٹ پر لگانے والى لپ اسٹك كى طرح ہے، چنانچہ واجب اور ضرورى ہے كہ تغير خلق اللہ يعنى اللہ كى پيدا كردہ صورت ميں تبديلى سےاجتناب كيا جائے، اور امت ميں اس بات كو عام كيا جائے، اور پھيلايا جائے كہ وہ اس سے اجتناب كريں تا كہ شر و برائى پھيل كر عام نہ ہو جائے كہ اسے ترك كرنا ہى مشكل ہو جائے " ا نتہى.

ديكھيں: مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين ( 17 ) سوال نمبر ( 4)

اور ہم شيخ رحمہ اللہ كا فتوى نقل كر چكے ہيں كہ اگر يہ ذى روح كى اشكال پر مشتمل نہ ہو تو مباح ہے، اس كى تفصيل ديكھنے كے ليے آپ سوال نمبر ( 8904 ) كے جواب كا مطالعہ كريں.

اور بعض ڈاكٹر حضرات نے بھى اس مؤقت وشم كے نقصانات اور ضرر بتائيں ہيں كہ ان سے بچا جائے.

سعودى عرب كى ڈيلى اخبار " اليوم " ميں درج ذيل كالم چھپا ہے:

" مؤقت وشم يا جو ٹاٹو كے نام سے معروف ہے مختلف عمر كى لڑكيوں ميں بہت زيادہ پھيل رہا ہے، اور خاص كر تہواروں اور سكول كى چھٹيوں ميں اور بھى زيادہ ہو جاتا ہے.

اور ڈاكٹر اسامہ بغدادى نے جلدى بيماريوں سے ڈراتے ہوئے كہا ہے:

اس طرح كے اسٹكر جو جلد پر چپكائے جاتے ہيں جو جسم كو بدصورت كر ديتے ہيں، اور جلدى امراض پيدا كرنے كى طرف لے جاتے ہيں، اس كے پيچھلى طرف موجود گوند جو كہ جسم كے مساموں ميں سرايت كر جاتى ہے، اور پھر خون كے خليات كے ساتھ مل جاتى ہے، اور اسى طرح ا س اسٹكر ميں موجود رنگدار كيمائى مواد كے عمومى صحت پر اور بھى كئى منفى اثرات پڑتے ہيں " انتہى.

ديكھيں: اليوم عدد نمبر ( 11159 ) سال ( 39 ) بروز ہفتہ تاريخ ( 11 / 11 / 1424 ھـ ) الموافق ( 3 / 1 2004 م ).

چنانچہ اگر اس طريقہ كے نقصانات ثابت ہو جائيں كہ يہ طريقہ جلدى بيمارياں وغيرہ پيدا كرنے كا باعث ہے، تو پھر يہ شرعا ممنوع ہوگا، كيونكہ مسلمان شخص كے ليےايسا كام كرنا جائز نہيں جس ميں اس كو يا كسى دوسرے كو نقصان اور ضرر ہو، اور پھر نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم كا فرمان ہے:

" نہ تو كسى كو ضرر پہنچاؤ، اور نہ ہى خود ضرر اور نقصان اٹھاؤ "

سنن ابن ماجہ حديث نمبر ( 784 ) علامہ البانى رحمہ اللہ نے ارواء الغليل ميں اسے صحيح قرار ديا ہے.

واللہ اعلم .

Are Tattoos Risky Medically ?

By Remy Melina, Life's Little Mysteries Staff Writer
26 August 2010 10:04 AM ET

Getting a tattoo carries major risks. In a recent University of British Columbia study, researchers determined that the risk of hepatitis C is directly linked with the number of tattoos a person gets, according to an analysis of 124 studies from 30 countries.

Infectious diseases, skin conditions and allergies are just a few of the concerns that must be addressed in order to provide the safest tattoo experience possible.

Bacteria and toxins

People with several tattoos and tattoos that cover large parts of their bodies are at a higher risk of contracting hepatitis C and other blood-borne pathogens, according to the University of British Columbia study released earlier this month and published in the current issue of the International Journal of Infectious Diseases.

Other major risks of tattooing include contracting HIV, hepatitis B and fungal or bacterial infections, according to the study. The known risks of tattoos are why the American Red Cross and most blood banks require people to wait 12 months after getting a tattoo before allowing them to donate blood.

Cases of Staphylococcus aureus are on the rise among people who get tattoos, according to the National Institutes of Health. This is particularly troubling because strains of these bacteria are highly resistant to penicillin and many antibiotics.

The chemicals in tattoo ink are another cause of concern, as some people may have allergic reactions such as dermatitis (severe skin irritation) to tattoo ink. The pigments used in tattoo dyes are industrial-grade and are suitable for printers' ink or automobile paint, according to the FDA's National Center for Toxicological Research.

The FDA has not approved any tattoo inks, including those used for the increasingly trendy ultraviolet (UV), glow-in-the-dark tattoos – the risks of which are not yet known. Toxins in some tattoo inks may enter the kidneys, lungs or lymph nodes through the circulatory system, according to Michele Van Vranken, a physician at Teenage Medical Service in Minneapolis, Minn.

Van Vranken advises people with skin conditions such as eczema or who are prone to getting keloids (an overgrowth of scar tissue in the area of the wound) to reconsider getting a tattoo, as they may experience flare-ups or skin deformities as a result. Adverse reactions and allergies to tattoo inks may even surface several years after the procedure is performed, according to the FDA.

Think before you ink

Sent from my iPhone

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Pak Youth" group.
To post to this group, send email to pak-youth@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to pak-youth+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/pak-youth?hl=en.



--


We need every thing permanent in temporary Life







--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Pak Youth" group.
To post to this group, send email to pak-youth@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to pak-youth+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/pak-youth?hl=en.

No comments:

Post a Comment